Handledarutbildning / Introduktionsutbildning

Vi erbjuder kontinuerligt introduktionsutbildningar

Syftet med kursen

Syftet med kursen är att du som handledare ska få tips och råd om hur du på ett effektivt och pedagogiskt sätt kan lära din elev att köra bil. Vi tipsar om hur du kan lägga upp en utbildningsplan, lämpliga övningsområden, hjälpmedel, bra kursmaterial, vilka krav Transportstyrelsen har med mera.

Dessutom får du som handledare insikt i trafiksäkerhetstänkande och möjlighet att ställa frågor om trafikregler med mera. Vi tror att ett samarbete mellan trafikläraren och handledaren kan gynna elevens inlärningsförmåga.

Viktigt att veta

Den som övningskör privat måste ha en handledare. Det är du som handledare som räknas som förare vid övningskörningen. En elev kan ha flera handledare och en handledare kan ha flera elever.

Ska du bli handledare vid privat övningskörning måste du först gå en introduktionsutbildning. En introduktionsutbildning gäller i fem år från dagen den genomfördes. Även eleven du ska köra med ska ha genomgått introduktionsutbildningen.

Du måste även ansöka och bli godkänd för varje elev som du vill handleda vid privat övningskörning dock max 15 elever under 5 års period. Du ansöker om att bli godkänd som handledare hos Transportstyrelsen. Avgiftsfritt f.o.m 01/01/2018

Tänk på att du som är handledare ska vara ett föredöme för din elev, och att du lär ut kunskaper som eleven kommer att ha nytta av i hela sitt liv.

Trafikverket och transportstyrelsen rekommenderar att den som ska övningsköra blandar privat övningskörning med körning på trafikskola. Den stora fördelen med att övningsköra privat är att man kan träna ofta och mycket.

För att ni ska kunna börja övningsköra privat krävs att:

• Eleven har ett giltigt körkortstillstånd
  • Du måste ha Mobilt BankID för att kunna ansöka om handledarskap.
  • Du har fått ett handledarbevis, som visar att du är godkänd som handledare.

Kommande utbildningar

Pris: 650 kr per deltagare